Showing posts with label [Maru Mira]. Show all posts
Showing posts with label [Maru Mira]. Show all posts

Jun 29, 2011

Kenangan MiraMI Junior

Kembali mengimbau kembali saat indah semsa jadi Hamster Sitter beberapa bulan yang lalu... kekekek... Dan ini, aku ingin mengimbas kembali detik2 indah aku bersama MiraMI Junior.... Siapkah MiraMI Junior??? Mira adalah anak tunggal kepada MiraMI... Dialah satu-satunya yang menjadi. Selame ini, semo kiciwa... uhukk.... Pendek kate dialah satu-satunya waris MiraMI....

MiraMi Junior adalah anak kepada pasangan MiraMI bersame MaruZE... Inilah baka terakhir MaruZE selepas dia menghembuskan nafasnya yang terakhir... Alkisahnyer si MaruZE ni, beliau mati semasa, MiraMI dalam pantang lagi... Mati akibat terhimpat oleh tingkat atas cage... Aisehhhh xmo lar cite... Uhukkk... Walaupun hakikatnyer aku dah posting story Kematian MaruZE...

Ok back to the Story... MiraMI Junior spesel bagi aku sebab aku dah mule manje2 ngan dia sejak dia lahir lagi... Bestkan.. Dari sebesar biji gajus, sampai lar jadi anak dara.... Kekeke... Sweet bukan.... Jom nengok kitaran idup MiraMI Junior...

:: Saat kelahiran MiraMI ::

:: MiraMI baru penuh bulu ::
Mase ni telinga pun x kuar lagi


:: Dah anak dara ::
Dah nakal dah ni

:: MiraMI dan MaruGE ::

:: Mira memang selalu himpap Maru ::

FYI, 3 gambar di atas merupakan hari terakhir Mira sihat... Means sebelum dia hilang 5 hari... 5 hari k... Mase tu aku sangat excited sebab Maru dan Mira beri kerjasama untuk posing.... Selalunyer mane dapat... Nak lagi si Mira... Asal nampak kamera, otomatik dia pandang and statik jap.... Mane aku x sayang giler kat MiraMI.... Uhuk....

Dan di bawah merupakan keadaan MiraMI selepas di temui oleh ex-housemate aku Kak Ja.... Siyes aku ingat Mira dah hilang keluar seperti MaruFIF dulu... Aku memang x bayangkan akan jumpe Mira balik... Maybe jodoh kami panjang.... Mase ni keadaan Mira sangat teruk.... Bulu dia basah.. Badan dia susut habes.... Aku x sangka Mira leh survive selama 5 hari ni...


Walaupun aku cube suap... Aku bagi air vitamin, tapi Mira x mampu nak jamah langsung... Beberapa hari terakhir tu, Mira hanya tido dengan lemahnyer... Makan idak, minum idak.. Apetah lagi nak g main.. Lagilah xde.... Sian sangat Mira... Ari2 aku take care... Penyayang sungguh aku... hehehe

And last, Mira menghembuskan nafasnya yang terakhir pada pagi 30 Sept 2010... Sayu hati lihat MiraMI mati... Same jer cam mak dia mati... Mati dalam aman aka sakit terlantar camtu.... Pape pun, MiraMI Junior, engkau tetap dalam ingatan ku....

p/s : Pengalaman jadi Hamster's stter ni sangat best dan bermanfaat... Pada yang nak kawen, or nak melakukan lebih tanggungjawab, elok jadi Hamster sister... Jage hamster lagi susah kot dari Kucing.... Seriously....

Jul 12, 2010

Mrs Maru dah bersalin...

Seronoknyer my Mira aka Mrs Maru dah bersalin... Dah lame aku menanti saat ini... Dulu penah sekali bersalin.. Xingat bulan bape... Mase tu suami dia MaruFIF... Malangnyer, xde rezeki mereka menimang cahaya mata.... kelima-lima ekor anak dia mati... Aduh sedih aku... Baru nak merasa main dengan anak Hamster... Huk... huk... huk... Dan ini kali kedua iaitu bersama dengan suami barunya MaruZe... (Sesungguhnya, pada awal tahun baru ni, MaruFIF hilang. Dat why Mira dapat suami baru... Sila jangan salah paham ngan Mira yer)

Bertarikh 11 Julai 2010 bertempat di rumah dia Bandar Universiti ini, selamatlah Mira melahirkan 5 ekor anak hamster yang macam bijik gajus tuh... kuikuikui.... Tu semalam... Mase tu aku kat Manjoi lagi... Sedih rasanya apabila xpat tengok Mira bersabung nyawa bersalin... Pagi ni kelihatan sekor anak dia dah mati... Aiseh, kebimbangan melanda jiwa... Bimbang akan ada yang mati lagi... Hope x lar.... Maru pun aku dah kurung dalam cage supaya x kaco Mira jage anak... Chaiyokkk Mira...~~~

[Mira menyusukan anak]

Kelihatan Mira tengah mengumpulkan semua anak dia... Kali ini nampak Mira matang dari dulu... Nampak lar jugak dia menyusukan anak dia... kalau dulu, langsung dia tinggal jek... Kali ni dia jilat2... Dia susukan.... Mira, jagalah anak anda... Saya nak sangat dapat baby hamster... Huk.. huk... huk...

[Mira & anak-anaknyer]

[Bijik gajus versi Merah]

Ntah2 pasni xselera aku nak makan gajus... Dah lar bapak aku baru jer beli semalam kat Siam... huhuhuhu... merah jer kan Mira's Junior... Menggeletek2 anak Mira nih.... Dah cam anak tuttt... tutt... tuttt....

p/s : Semoga Mira akan menjadi Ibu yang baik....

Jan 22, 2010

Melawan Kesepian Part 4 - Maru & Mira

Sungguh indah ciptaan Allah s.w.t. Walaupun seekor tikus yang memang dalam mind set kita adalah kotor, tapi mY Maru & Mira ni sangat-sangat lah comey... Xtahan aku... Geram sangat... Rase nak peluk cium jer... Kelmarin dah bawak main atas bed... Hahaha... Kelakar bawak tikus tidur sama...

Maru Mira tengah tido... Susah dapat tengok diorang tido same... Asek tido jauh2 jer... Agaknya belum jatuh hati lagi kot antara satu sama lain... kekeke...

Meh aku kenalkan dulu Melawan Kesepian Episode 4 ini... Sesungguhnya idea ni datang spontan jer... Dari dulu dah niat nak bela, tapi belum sampai seru... Just kali ni, tanggal 1st December2009 betul2 seru dah sampai... hohoho.... Aku beli semua ni kat Sidec jer... Senang nak counting ngan tokey sane... Mulanya niat nak beli cage and barang keperluan lain jer dulu...Tapi bila dah amek2 semua brother tuh suh aku amek terus Hamster... Siap dia bagi FREE lagi... Jimat aku RM15... Dah orang nak bagi FREE aku rembat jer lar... So secara x sengaja niat aku ni terawal seminggu dari perancangan... Mase ni aku amek Maru jer... Ingat nak jadikan dia BF kite nanti... Almaklumlah, i kan single and available sekarang.... Hati ini di miliki oleh Allah sahaja...

[Ini rupa cage yang aku beli... Harga RM60 jer... Pastu beli sekali kuaci, serbuk pasir untuk diorang mandi, serbuk kayu and air vitamin untuk memberi cukup zat pada diorang... Total kos around RM80]

[Maru tengah minum air... Kaler hijau kan??? Sebabnya adalah aku dah buh Vitamin dalam tu...]

[Ini antara permainan yang aku bekalkan dalam Play Ground diorang... Aku rembat kat Lab yang telah 3 tahun ditinggalkan... Maru sekarang dah ligat... Semua tempat nak panjat]

Masa mula-mula bela Maru, memang layan dia abes lar... Makanan x putus2... Kuaci jer aku bagi... Kadang2 campur pallet... Tapi Maru cenderung pada kuaci lar... Makan punyer makan, Maru mengalami masalah obesiti... Dia malas sangat... Tau makan tido... makan tido... Nak main pape pun malas... Kadang tu aku pakse dia jalan-jalan gak... Kalau x, memang dia tido jer...

Tapi rasenyer bukan faktor makanan jer... aku rase dia boring sangat be alone dalam cage tuh... Housemate aku pun cakap jangan biarkan dia sekor2... Nanti dia bosan... At least de kawan sorang pun xper... Ermmm betul gak... Manusia pun kalau xde kawan disisi pun leh jadi sewel...

Jadi seminggu selepas beli Maru aku ke kedai yang sama gak, aku beli sekor lagi... Kali ni beltina... Sebab aku nak diorang jatuh cinta nanti... Yang betina ni namanya Mira...

Maru + Mira

Nice combination... Tapi awal2 tu xde lar diorang ni mesra... Sejak dah hampir 2 bulan bok bersama baru lah aku nampak kemesraan diorang... Dan yang paling best, Maru x obes dah... Tapi keaktifan dia tahap maksimum... Asek lari dari cage jer... Susah nak jage... Mira walaupun aktif tapi dia baik... X macam Maru... Nakal sangat... Nasib lar ko tu comel... Sabor jer lar aku...

[Mira tengah makan... Mase ni yang leh amek gambor dia]

Mase ni aku bawak diorang 2 kat opis... Lincahnyer diorang main kat Meja aku... kekeke

Udah lar tu bebel... Mase mula-mula posting ni, diorang tido... Ending pun tido lagi... Best sangat tengok diorang tido... Diorang Mandi.... Montel jer badan tuh... hehehe... Sayang Maru & Mira... Langkah ini memang tepat untuk aku Melawan Kesepian ini... Alhamdulillah...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin